Zdraví

Proč jíst pistáciové oříšky?

Pistáciové oříšky pocházejí z oblasti Centrální Asie a Středního východu a už dlouhá desetiletí si udržují svoje příznivce téměř ve všech oblastech světa. Ačkoliv za to vděčí zejména své příznačné chuti, která dokonce inspirovala mnohé výrobce zmrzlin, čokolád a podobných pochutin k experimentování s pistáciovou příchutí, dokážou pistáciové oříšky nabídnout i mnoho dalšího. Obsahují totiž nespočet látek velmi prospěšných lidskému organismu. Proč si tedy dopřávat pistáciové oříšky?

Snižují škodlivý LDL cholesterol

Velice zjednodušeně řečeno můžete pravidelnou konzumací pistáciových oříšků bojovat s vysokou hladinou škodlivého LDL cholesterolu v těle. Fytosteroly obsažené v pistáciích zabraňují jeho vstřebávání ve střevech a naopak mohou zvýšit hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu.

Takový proces má samozřejmě příznivý dopad na celou kardiovaskulární soustavu, pistácie tedy mohou snížit například riziko infarktu, ischemické choroby srdeční nebo mrtvice. Zároveň mohou posloužit jako prevence onemocnění spojených s obezitou.

Přírodní doplněk stravy

V přeneseném významu můžeme pistáciové oříšky vnímat jako obdobu některých doplňků stravy. Obsahují totiž značné množství draslíku, jehož optimální hladina je důležitou podmínkou správné srdeční činnosti nebo například vitamíny A, B, a E, z nichž právě u vitamínu E můžeme o pistáciích hovořit jako o jednom z jeho nejlepších zdrojů vůbec.

Kromě toho, že jsou pistácie také bohaté na fosfor, vápník a selen, ještě obsahují oproti ostatním oříškům značně vyšší množství bílkovin a kompletní spektrum esenciálních aminokyselin. Dalšími minerály obsaženými v pistáciových oříškách jsou měď, mangan, železo a zinek. Právě měď pak hraje velmi důležitou roli například ve správném fungování neuronů, červených krvinek a metabolismu.

Zdroj energie a tuků

Ačkoliv může tento fakt znít možná odpudivě, pokud se zrovna snažíte hubnout, vězte, že tuk nelze z jídelníčku vyřadit ani v nejpřísnější dietě. Pistácie jsou zdrojem mono-nenasycených mastných kyselin, tedy zjednodušeně řečeno zdravých tuků, které lidský organismus pro správné fungování bezpodmínečně potřebuje.

Zároveň vám pistáciové oříšky dodají přibližně 560 kalorií na sto gramů, což z nich dělá energeticky poměrně bohatou surovinu. Zároveň jsou poměrně syté, takže je nelze považovat jen za pouhou „chuťovku“, ale plnohodnotnou součást jídelníčku.

Pistáciové oříšky v sobě nepochybně ukrývají více, než se může na první pohled zdát. Rozhodně se nevyhýbejte jejich pravidelné konzumaci v hojném, samozřejmě však přiměřeném množství, dbejte ale zároveň na jejich kvalitu a zpracování. Například solené pistácie už na sympatiích kvůli neblahým dopadům většího množství soli na lidské tělo ztrácí.